Pages

Apabila cinta menjadi suatu obsesi

Sekarang ni pengaruh Korea dah sampai tahap global. Kalau ke mana-mana orang akan bercakap mengenai Korea dan fenomena ini dikenali sebagai "Korean Wave@ Hallyu Wave". Tapi malangnya, terkadang tanpa kita sedar ada pengaruh yang tak baik kita ikut. Contohnya, dari segi pemakaian, percakapan, pergaulan, dan juga dari segi pemikiran. Dunia semakin canggih tapi pemikiran manusia masih lagi sempit. Baru-baru ni gempar peminat fanatik menyerang artis terkenal di Korea. Mereka dikenali sebagai "sasaeng fan". Obsesi mereka sangat terlampau. 

Apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini, apabila cinta bertukar menjadi obsesi, ia akan menjadi sesuatu yang menakutkan. Bila aku baca pasal benda ni kat internet, aku terfikir, "diorang ni takde life ke?", "apsal la nak sibuk sangat pasal artis tu, bukannya tuhan pun nak puja sangat?" Tapi bila tengok dari perspektif peminat tu sendiri mungkin itu suatu kepuasan bagi diorang. Tapi kalau dilihat dari logik akal semua tu mengarut. KENAPA? Sebab ada banyak lagi benda yang kita boleh buat selain daripada sibuk pasal hidup orang lain. Cinta bila dipupuk untuk tujuan yang baik, baiklah ia..

Sebab itu dalam Islam, Allah mengajar manusia supaya cintailah Dia dari segala-galanya..sebab cinta  dari Dia yang Maha Esa tak pernah mengecewakan...

Aku mengaku yang aku sendiri pun minat jugak cerita-cerita dari Korea, selalu jugak dengar lagu2 Korea. Tapi aku selalu ingatkan diri aku, jangan jadi terlalu obses dengan benda2  macam ni, pandai-pandailah kawal diri..

Benda yang baik kita ikut..contohnya: sikap tepati masa, kuat berusaha, hormat orang tua, jaga kebersihan alam...tak kisahlah orang Korea ke, orang barat ke...

Apa yang penting sekali, jangan sampai kita hilang jati diri kita, jangan kita lupa siapa diri kita..sentiasa ingat Islam adalah pegangan hidup kita...

0 comments:

Post a Comment